Unul dintre proiectele de suflet al companiei Fabrica de imagine, Programul social 60plus, a fost lansat pe 14 decembrie 2017, după o lungă perioadă de planificare, coordonare, răsturnare de munţi şi convingere a partenerilor că suntem conştienţi de ceea ce vrem să facem.

60plus are ca scop să încurajeze oamenii din ţara noastră să rămână activi după ce ating vârsta de pensionare şi să se implice în viaţa socială. De cealaltă parte, scopul programului este să apropie tinerii de persoanele 60+, să reducă distanţa între nepoţi şi bunici, astfel contribuind la schimbarea percepţiei faţă de vârstnici şi depăşirea stereotipurilor şi a discriminării pe criteriu de vârstă.

Ideea. Ideea a apărut de la părinţii noştri, care, după o viaţă plină, activă şi în care au reuşit să devină foarte buni profesionişti, odată ieşiţi la pensie, au început să fie sunaţi mai rar. De la idee la realizare a trecut aproape un an.

Am început cu dezvoltarea site-ului 60plus.md şi a profilurilor pe social media, mijloace prin care comunicăm despre activităţile programului. Strategia de dezvoltare a platformei online este orientată spre conţinut de calitate, prezentat într-o formă atractivă pentru tineri.

Odată cu începutul programului, am introdus un nou termen – persoane 60plus, pe care apoi au început să-l utilizeze cu îndrăzneală mass-media şi alte proiecte.

Programul social 60plus este realizat cu susţinerea unui grant oferit de către Departamentul de Stat al SUA. Site-ul 60plus.md, ce găzduieşte toate proiectele a fost lansat în cadrul unei conferinţe de presă.

LIVE! Lansarea Programului social „60 plus” și a campaniei „Vino cu bunicii la teatru”, realizată în parteneriat cu Teatrul Național ”M. Eminescu”


Campania „Vino cu bunicii la teatru”

Tot atunci, am dat startul primului proiect „Vino cu bunicii la teatru”, realizat în parteneriat cu Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, susţinut financiar de compania farmaceutică „Balkan Pharmaceuticals”. Campania a pornit de la ideea că bătrânii nu au prea multe ocazii de a ieşi cu nepoţii în oraş, iar să mergi cu bunica undeva nu era destul de cool.

Astfel, datorită partenerilor, la fiecare bilet cumpărat de nepoţi, ei primeau unul gratuit pentru bunici sau părinţi 60+. Campania a durat o lună, timp în care au fost eliberate 500 de bilete gratuite, ceea ce a însemnat că peste 1000 de persoane au mers la teatru în cadrul campaniei noastre.


Proiecte video

Au urmat proiecte video interesante. Pentru unul dintre ele am mers cu câteva persoane 60+ la „Wipe Out” o petrecere de muzică tehno organizată în spaţiile unei foste fabrici. Rezultatul îl vedeţi în video.

Un alt proiect video a fost organizat în colaborare cu jurnalista Natalia Morari şi directorul portalului Diez, Alexandru Lebedev, care au mers, împreună cu echipa noastră, cu daruri, la o familie ce locuieşte în azilul de bătrâni din Chișinău. Ce emoţii au avut participanţii vedeţi din video.

Printre cele mai vizionate reportaje video putem menţiona


sau


Platforma online 60plus.md

Pe 60plus.md ne dorim permanent să scoatem în evidenţă şi să prezentăm istoriile unor oameni care, prin ceea ce fac, combat stereotipurile şi dau un exemplu pozitiv de cum poţi fi la peste 60 de ani, diferit de ceea ce ne-am obişnuit să vedem. Credem că aceste modele pot inspira nu doar persoanele la pensie, ci mai ales, pe cei tineri, care vor începe să perceapă vârsta altfel, iar asta îi va ajuta să se accepte la orice vârstă şi să depăşească frica de a îmbătrâni.

Astfel, în primele 7 zile de la lansarea platformei 60plus.md am avut peste 4300 de vizite pe site.

Printre cele mai citite materiale sunt Testele, prin care punem utilizatorii în faţa unor alegeri dificile, pentru care, de multe ori, au nevoie de o discuţie cu bunica sau bunicul

https://60plus.md/test-o-calatorie-in-trecut-parintii-tai-i-ar-recunoaste-dar-tu/

https://60plus.md/misterul-vesnic-al-chisinaului-unde-merg-cu-noaptea-n-cap-batranii-din-troleibuze/

Iar cea mai citită istorie a fost cea despre Vocea din troleibuz – Vera Mereuţă


3D printing cu persoane 60+

O altă activitate pe care ne propunem s-o dezvoltăm este implicarea persoanelor 60+ în diverse activităţi, alături de tineri.

Astfel, în parteneriat cu Atelier 99 şi American Resource Center un grup de persoane 60+ a participat la un workshop de imprimare a obiectelor 3D. Cum a fost la training şi cum au lucrat protagoniştii noştri cu voluntarii ARC – vedeţi în video.

Cursuri gratuite de limbă engleză pentru persoane 60+

Pentru a avea o comunicare mai bună cu tinerii, persoanele 60+ ar trebui să vorbească în limba lor, de cele mai multe ori – la propriu. Pentru a rămâne activ şi sănătos, orice om trebuie să înveţe lucruri noi pe tot parcursul vieţii şi să interacţioneze cu alte persoane.

Am dat un anunţ pe pagina de Facebook 60plus, iar interesul sporit al persoanelor 60+ de a învăţa ne-a surprins plăcut. Şi mai mult ne-a impresionat motivaţia candidaţilor – majoritatea au scris că îşi doresc să înveţe limba engleză pentru a comunica cu nepoţii stabiliţi în Anglia, SUA sau Australia.

Astfel, în parteneriat cu Centrul de Limbi Europene Oratorica, cele 6 persoane 60+ selectate au revenit la caiete şi teme pentru acasă începând cu 18 aprilie 2018.

Vedeţi ce ştiu elevele noastre după a doua săptămână de engleză


 

60plus – O ISTORIE

O istorie este un proiect realizat cu susţinerea European Endowment for Democracy (EED) Creative Content Support Fund. Project Management: Bright Communication (Realitatea) Producţie video: Fabrica de imagine

Ideea video-urilor este de arăta modele de comunicare între generaţii, prin intermediul schimbului de experienţă. Tinerii pot învăţa din experienţa persoanelor 60+, iar vârstnicii – din ce a tinerilor. Fiecare video are ca protagonişti un tânăr şi o persoană 60+ care fac ceva împreună, dar fiecare în felul său. Scopul video-urilor este de a pune la îndoială stereotipurile despre vârstnici existente în societatea noastră.

O ISTORIE – în cifre. Cele 5 video-uri au fost filmate în 8 zile, având 10 protagonişti, în 6 locaţii de filmare. În total – 53 de ore de filmare şi 380 de minute de material video

Programul social va continua prin activităţi ce au ca scop integrarea socială şi abilitarea economică a persoanelor de peste 60 de ani.