Centrul de Informaţii GENDERDOC-M, singurul ONG din Moldova ce lucrează în domeniul apărării şi promovării drepturilor LGBT, a apelat la serviciile de comunicare ale Fabricii de imagine pentru organizarea evenimentului „Marşul egalităţii” din 2016.

Studiile sociologice realizate recent arată că LGBT este cel mai discriminat grup social din Republica Moldova. Ponderea persoanelor care au opinii negative faţă de persoanele LGBT a crescut în ultimii ani. Pentru a înţelege care sunt motivele acestei intoleranţe, Fabrica de imagine a realizat un studiu calitativ, utilizând metoda interviului ghidat, prin care am identificat atitudinile faţă de persoanele LGBT ale persoanelor sceptice şi a celor tolerante.

Strategie de comunicare

În urma analizei rezultatelor acestor cercetări, am constatat necesitatea organizării unei campanii sociale înainte de Marşul Pride, ceea ce ar contribui la schimbarea percepţiei populaţiei faţă de comunitatea LGBT.

Cea mai importantă etapă de lucru în acest proiect a fost elaborarea strategiei de comunicare a campaniei „Fără frică”. Aceasta stabileşte viziunea despre comunicare, conceptul şi mesajele campaniei, publicul ţintă, instrumentele de comunicare, activităţile campaniei etc.

Campania socială a fost construită în jurul conceptului de eliberare de frici.

Scopul campaniei este să creeze un grup de susţinători activi ai comunităţii LGBT, format din persoane publice şi să ofere populaţiei un context comunicaţional comun cu cel al comunităţii LGBT.

Scopul comunicării în cadrul campaniei este de a schimba percepţia despre diferenţele între persoanele LGBT şi ceilalţi membri ai societăţii prin identificarea şi promovarea unor elemente ce îi unesc pe toţi, lucruri comune pe care le fac sau le simt toţi la fel.

Target-ul campaniei

În cadrul acestei campanii au fost identificate 3 categorii de public ţintă:

  • persoane publice, care în discuţii private susţin membrii LGBT, dar nu-şi afişează susţinerea în cadrul evenimentelor publice, pentru că acest lucru nu este popular sau acceptat de majoritate;
  • membrii comunităţii LGBT, care în urma activităţilor campaniei urmează să depăşească anumite frici legate de orientarea lor sexuală;
  • homofobi ascunşi, care trebuie să înţeleagă că între membrii comunităţii LGBT şi restul cetăţenilor acestei ţări nu există diferenţe, pentru că ne unesc aceleaşi sentimente, inclusiv frica.

Instrumente şi activităţi de comunicare

Instrumentele au fost astfel gândite, încât să aibă impact asupra unui număr cât mai mare de oameni. Campania a început în media online şi pe social media, apoi a ieşit în spaţiul public prin flashmob, scrisorile „Fără frică”, conferinţa de presă şi Marşul de solidaritate. Datorită evenimentelor organizate, informaţia a fost preluată şi transmisă de mass-media (TV, radio, ziare, portaluri de ştiri).

Branding

Una din primele decizii pe care le-am luat în cadrul campaniei a fost disocierea ei, în prima etapă de implementare, de însemnele organizaţiei GENDERDOC-M. În acest sens, am elaborat, în parteneriat cu Agenţia de creaţie Piko, materialele vizuale ale campaniei. Printre acestea, logo-ul campaniei sociale – pătratul negru, ce ilustrează forma închisă a fricii şi culoarea ei.

fara_frica-01       Logo_orizontal-01

Pătratul vine de la ideea de cutie în care stăm închişi şi din cauza căreia nu vedem dincolo de noi – the box. Astfel, pătratul simbolizează propriile noastre viziuni, iar negrul este frica, ce le influenţează şi le domină şi care nu ne permite să gândim out of the box.

De asemenea, am elaborat designul materialelor promoţionale: tricouri, scrisori, căni, insigne şi magneţi.

Vox-uri video

Unul din instrumentele campaniei a fost realizarea unor vox-uri video, în care persoane publice, oameni simpli şi reprezentanţi ai comunităţii LGBT au vorbit despre fricile lor. Prin aceste video-uri am vrut să arătăm că toţi oamenii au frici, indiferent de statutul lor social sau orientare sexuală. Video-urile au fost realizate de partenerii media ai campaniei: Diez, Unimedia şi Allmoldova.

Spoturile au fost publicate pe site-urile partenerilor media, pe canalul de Youtube şi pe pagina de Facebook a campaniei, cu hashtagul #FărăFrică.

Toate voxurile realizate în cadrul campaniei „Fără frică” le puteţi privi pe canalul de Youtube al campaniei.

Scrisori „Fără frică”

Scrierea şi expedierea scrisorilor „Fără frică” a fost una din cele mai emoţionante activităţi ale campaniei. Oamenii au primit scrisori de la Frică, care îşi lua rămas bun de la ei, spunându-le că pleacă, pentru că simte că nu-i mai ajută. Ideea scrisorilor a pornit de la necesitatea de a comunica direct cu publicul, cu fiecare om în parte, pentru ca mesajul să fie perceput prin prisma personală. Astfel, am creat un context în care cei care au primit o scrisoare de acest gen şi-au pus anumite întrebări şi s-au gândit la posibilitatea depăşirii unor probleme cu care se confruntă.

Scrisorile au fost puse în cutiile poştale ale circa 4000 de chişinăuieni, expediate instituţiilor mass-media, misiunilor diplomatice şi instituţiilor partenere.

La scurt timp de la expedierea scrisorilor, acestea au devenit virale pe reţelele de socializare. Mai mulţi utilizatori au postat imagini cu plicul şi scrisoarea propriu-zisă, exprimându-şi opiniile despre mesajul primit.

13220932_10154086524510535_4998192128938825739_n

IMG_9563

Spot video „Fără frică”

Spotul video al campaniei sociale ilustrează procesul de „eliberare de frică”. Aici frica este asemănată cu smoala, iar eliberarea de frică ne face mai puternici şi mai buni. Spotul video a fost realizat de casa de producție a Fabricii de imagine MILK Films.

Spotul a fost apreciat şi distribuit de unele surse media din România. Portalul IQads.ro, platforma dedicată industriilor de comunicare şi creative din România, a realizat un interviu cu regizorul spotului, Eugen Damaschin.

Interviu IQads.ro: O campanie despre frica de a fi gay, in Republica Moldova. “A fost greu. Nu reuseam sa gasesc un actor. Chiar si in echipa de filmare au existat oameni care au refuzat sa participe”

Flashmob „Fără frică”

Flashmobul a avut scopul de a sensibiliza oamenii privind drepturile persoanelor LGBT prin accentuarea inegalităţii care există în societate față de percepția privind manifestarea afecțiunii în public de către reprezentanții LGBT. Îmbrăcaţi în tricouri albe cu inscripţia „Fără Frică”, tinerii s-au ţinut de mâni, asemeni perechilor de îndrăgostiţi, în semn de solidaritate cu persoanele LGBT. Voluntarii organizaţiei AIESEC au format un pătrat, simbolul campaniei sociale „Fără Frică”, iar la final au afişat o pancartă cu mesajul: „Nouă nu ne este frică să ne ţinem de mână în public. Persoanelor LGBT – Da”

Farafrica_004

Farafrica_007

LGBT_010

Conferința de presă cu prezenţa persoanelor publice non-LGBT

Unul din scopurile campaniei sociale a fost de a încuraja cât mai mulţi oameni, atât persoane LGBT, cât şi susţinători, să vină la Marşul de solidaritate „Fără frică”. Pentru a anunţa mai multe detalii despre Marş, am organizat o conferinţă de presă înainte de eveniment. Conferinţa a fost susţinută de mai multe persoane publice, care susţin drepturile persoanelor LGBT şi nu le este frică să vorbească despre asta.

La eveniment au participat Mindaugas Kačerauskis, Ofiţer politic la Delegaţia Uniunii Europene în Republica Moldova, Paul G. Graddon, Ofiţer politic al Ambasadei SUA în Republica Moldova, Natalia Morari, jurnalistă, Oleg Brega, activist pentru drepturile omului, Alla Donţu, producător muzical, Yan Feldman, preşedinte al Consiliului pentru prevenirea şi eliminarea discriminării şi asigurarea egalităţii şi Angela Frolov, coordonatoare de program la Centrul de Informaţii GENDERDOC-M.

Conferinţa de presă a atras atenţia mai multor editori ai instituţiilor media asupra problemei discriminării. În rezultat, Angela Frolov, coordonatoare de program la GENDERDOC-M a fost invitată să participe la mai multe emisiuni TV.

Una din cele mai vizionate a fost emisiunea INTERPOL realizată de Natalia Morari.

Social media

Campania socială Fără frică s-a desfăşurat în mediul online şi offline timp de 2 săptămâni. Startul campaniei s-a dat pe 12 mai 2016, odată cu publicarea primelor voxuri pe site-urile partenerilor media. Video au fost încărcate atât pe pagina de Facebook, cât şi cea de Youtube.

După prima serie de voxuri, utilizatorii au început să împărtăşească pe pagina de facebook a campaniei şi pe paginile personale mesaje despre fricile lor, folosind hashtagul #FărăFrică, iar unii au făcut chiar şi video-uri în care îşi împărtăşeau fricile.

Pagina campaniei sociale Fără frică a adunat peste 1000 de aprecieri în primele 5 zile de activitate. Pe parcursul campaniei însemnările de pe pagină au fost văzute de peste 100 de mii de persoane, iar post engagement a depăşit 170.000 de utilizatori. Video-urile campaniei au fost văzute în total de circa 28.000 de utilizatori.

Marşul de solidaritate „Fără frică”

Marşul de solidaritate „Fără frică” a avut loc pe 22 mai 2016. Conform reprezentanţilor GENDERDOC-M, la marşul din acest an au participat de 2 ori mai mulţi participanţi decât anul trecut, iar distanţa parcursă este cea mai lungă în istoria organizării acestui eveniment în Moldova.

Pe lângă persoane LGBT, la Marş au participat reprezentanţi de la ambasadele SUA, Austriei, Suediei, Italiei, reprezentanți ai Delegației Uniunii Europene în RM şi ai unor agenții ONU în Moldova.

Marşul de solidaritate „Fără frică” a fost reflectat de toate instituţiile media cu acoperire naţională din Moldova, surse media din România, Rusia, Ucraina, Australia. În total, despre marş au apărut 170 de articole şi reportaje.

LINK Media monitoring: Raport de monitorizare media despre Marşul de solidaritate „Fără frică”.

Impact imediat

Considerăm că unul din cele mai importante rezultate ale campaniei sociale Fără frică este transformarea luptei pentru drepturile persoanelor LGBT în lupta pentru drepturile fiecăruia dintre noi. Campania a creat „cele 5 intersecții de libertate” care ne privesc pe toți.

De aceasta ne-am convins analizând conţinutul articolelor şi reportajelor despre Marşul de solidaritate „Fără frică”, dar şi reacţiile unor formatori de opinie.

LINK: Reacţii publice despre Marşul de solidaritate „Fără frică”

Lecţii pentru noi şi pentru alţii

Campania socială „Fără frică” a fost o provocare pentru întreaga echipă a Fabricii de imagine, dar din care am avut de învăţat mai multe lecţii. Unele din ele ne erau cunoscute şi s-au reconfirmat.

  1. Cercetarea este o etapă extrem de importantă în comunicarea strategică – fapt reconfirmat. O cercetare calitativă îţi permite să stabileşti corect targetul şi să vii cu mesaje potrivite pentru acesta;
  2. O campanie de asemenea proporţii, realizată într-un timp atât de scurt, e posibilă doar dacă lucrezi cu echipe de oameni profesionişti, care cred în ideea campaniei şi sunt gata să muncească 24/7 pentru implementarea ei;
  3. Comunicarea permanentă şi încrederea reciprocă între client şi compania de comunicare sunt elemente ce contribuie foarte mult la succesul activităţilor de comunicare; Ne referim la conlucrarea noastră cu organizația GENDERDOC-M. Angela, Anastasia, Artiom, vă mulțumim!
  4. E dificil să urneşti muntele de scepticism şi confort personal din loc în încercarea de a atrage oamenii de partea ta, dar dacă eşti insistent şi ai încredere în ideea pe care o promovezi, reuşeşti;
  5. Probabil, e bine să fii precaut şi să nu te implici în campanii ce au un target vulnerabil, dar uneori merită de riscat.

Pentru mai multe fotografii de la Marş, accesaţi următorul link: Album foto de la Marşul de solidaritate „Fără frică”

13256382_1132142690176959_4431257595941739796_n

13226911_1132144423510119_529693224783427648_n

13254432_1132193706838524_2943780541234295784_n

13230124_1132145883509973_5402079441080298774_n