Organizarea și implementarea campaniilor de comunicare este întotdeauna o mare responsabilitate faţă de client şi aduce multe provocări pentru echipă. În cazul subiectului drepturilor LGBT şi a atitudinii societăţii faţă de diversitate, provocarea este dublă.

La solicitarea Centrului de informaţii GENDERDOC-M, singurul ONG din Moldova, care activează în domeniul apărării drepturilor persoanelor LGBT, pentru al doilea an la rând, Fabrica de imagine a implementat campania socială #Fără Frică.

„Fără frică” este o campanie iniţiată în 2016, cu scopul de a sensibiliza oamenii privind respectarea drepturilor LGBT în Moldova, prin iniţierea discuţiilor despre frici – sentimente ce sunt comune pentru toţi. La baza campaniei au stat studii privind percepţia faţă de persoanele LGBT şi privind nivelul de acceptare în Moldova.

Strategia de comunicare a campaniei pentru anul 2017 presupune o continuare logică a mesajelor şi instrumentelor de comunicare utilizate la prima ediţie şi extinderea categoriilor de public ţintă. Astfel, campania s-a desfăşurat în perioada 15 – 21 mai 2017, având ca scop principal să pună în discuţie standardele duble existente în Moldova în ce priveşte drepturile persoanelor LGBT, în comparaţie cu cele ale celorlalţi membri ai societăţii.

Targetul #Fărăfrică din 2017 sunt „homofobii ascunşi”, adică persoane care spun că nu au nimic împotriva persoanelor LGBT, dar „să facă ce vor acasă la ei”, „să nu iasă la marş” etc. Astfel de afirmaţii exprimă o atitudine intolerantă şi negarea unor drepturi ale omului pentru cei diferiţi. Publicul ţintă periferic este constituit, ca şi anul trecut, din susţinători nedeclaraţi ai comunităţii LGBT, care, în rezultatul campaniei, să aibă curaj să-şi exprime public suportul; şi persoane LGBT, care în urma activităţilor campaniei urmează să depăşească anumite frici legate de orientarea lor sexuală;

Mesajele campaniei

Întrucât o mare parte din populație, inclusiv adulți cu vârstele între 25 și 49 de ani, în discuțiile despre LGBT spun că nu au nimic împotriva acestei comunități, numai să nu organizeze marșuri, mesajele campaniei din 2017 au abordat dreptul persoanelor la identitate și încurajarea diversității.  Mesaje: „Nu am nimic împotriva ta, dar..”, „Diversitatea ne face mai prosperi, Libertatea ne face mai bogați”.

Mesajele campaniei nu sunt doar despre persoanele LGBT, acestea au avut scopul să sensibilizeze toate categoriile de public, și asta pentru că fiecare dintre noi a fost vreodată în situația în care i s-a spus „nu am nimic împotriva ta, dar.. Ești prea tăcut, prea slab sau prea extravagant. Prea îți pasă, sau prea nu-ți pasă deloc. Prea ești patriot sau de ce ai plecat. Prea cu unii, sau prea cu alții”.

Instrumente și activități de comunicare

Instrumentele au avut rolul de a avea impact asupra unui număr cât mai mare de oameni. Campania a început în social media și media online, prin lansarea spotului video al campaniei din 2017 și video-textelor, apoi a ieşit în spaţiul public prin performance-ul urban „Topim gheața discriminării”,  conferinţa de presă şi Marşul de solidaritate. Datorită evenimentelor organizate, informaţia a fost preluată şi transmisă de mass-media (TV, radio, ziare, portaluri de ştiri).

Spotul video „Fără Frică” 2017 Spotul video al campaniei sociale #Fărăfrică – 2017

Spotul video îndeamnă oamenii să iubească mai mult și să dea mai puține „sfaturi” celor din jur. Spotul video a fost realizat de casa de producție a Fabricii de imagine MILK Films.

Spotul a obținut aprecierea publicului și a mass-mediei.  În prima zi de la lansare, acesta a fost preluat și distribuit de către mai multe surse mass-media, printre care Unimedia.info, Realitatea.md, Diez.md, Locals.md, Perfecte.md și Unica.md.

Video texteManifest pentru identitate

 

În cadrul campaniei sociale „Fără Frică” a fost creat proiectul video „Nu am nimic împotriva ta, dar…”. În cele 6 video-uri apar persoane notorii din Moldova și persoane LGBT: Nata Albot #Fără frică 2017. Nata Albot, Natalia Morari #Fără frică 2017. Natalia Morari, Vasile Botnaru #Fără frică 2017. Vasile Botnaru, Alla Donţu #Fără frică 2017. Alla Donţu, Artiom Zavadovschi #Fără frică 2017. Artiom Zavadovschi, Galea Murzin #Fără frică 2017. Galea Murzin. Aceștia împărtășesc momente din viața lor, în care au fost discriminați sau au suferit în urma violenței în momentul în care cineva credea că știe mai bine cum ei trebuie să fie, pe cine să iubească sau ce profesie li s-ar potrivi.

Performance urban și Conferința de presă despre marșul „Fără Frică”

Performance-ul urban „Topim gheața discriminării” a avut scopul de a atrage atenția mass-media și a publicului larg asupra campaniei și a subiectelor pe care aceasta le abordează. Instalația adusă în Piața Marii Adunării Naționale a reprezentat un pătrat de gheaţă de 1,5 metri înălţime, o adaptare a logo-ului campaniei „Fără Frică”, pe care au fost gravate cele mai frecvente frici, comune pentru un număr mare de populație, dar și specifice persoanelor LGBT.

Cubul a fost lăsat să se topească, astfel marcând simbolic eliberarea de fricile îngheţate în interiorul fiecăruia dintre noi şi începutul dialogului între persoane diverse, ce au istorii de viaţă şi identităţi diferite. Accesul la instalaţie a fost liber, astfel încât toţi doritorii au avut ocazia să facă fotografii şi video la cubul de gheaţă.

cub

Pentru mai multe fotografii de la eveniment, accesaţi: Poze Album Performance urban „Topim gheaţa discriminării”

Conferința de presă despre anunțarea marșului

După performance-ul urban, a urmat conferința de presă cu protagoniștii campaniei sociale „Fără Frică”. Conferința de presă s-a petrecut într-un mod inedit. Îmbrăcaţi în tricouri albe, având pe spate inscripţia „Nu ai nimic împotriva mea, dar…”, iar în faţă însemnele campaniei #Fără frică – pătratul negru, invitaţii s-au întors pe rând spre cameră, povestind câte o istorie personală în care au fost excluşi sau nu au fost acceptaţi aşa cum sunt sau pentru deciziile pe care le-au luat.

La conferința de presă au participat susținătorii campaniei, tot ei protagoniștii video textelor: jurnalistele Nata Albot şi Natalia Morari, Alla Donţu, producător muzical, reprezentanţii GENDERDOC-M – Angela Frolov, Artiom Zavadovschi şi Galea Murzin.

Conferinţa poate fi urmărită aici: Conferința de presă despre Marșul de solidaritate Fără Frică

Pentru mai multe fotografii de la conferința de presă, accesaţi următorul link: Album foto Conferinţa de presă despre Marşul de solidaritate „Fără frică”

1

2

Anunțuri din partea Fricii

Diseminarea anunțurilor neobișnuite a fost una dintre activitățile campaniei. Pe mai multe surse online au fost distribuite anunțuri, în care Frica S.R.L. era în căutare de noi angajați sau cineva își vindea Frica. Anunţurile conţineau şi un număr de telefon mobil (din partea GENDERDOC-M), la care oamenii cărora acestea şi li se păreau discriminatorii, erau îndemnaţi să dea un apel scurt. Anunțurile au fost distribuite pe 3333.md, pe site-ul jobs.diez.md și în grupurile tematice de pe Facebook.

 3

4

Apel de acceptare

Un instrument inovativ al campaniei din anul acesta a fost și implementarea apelului de acceptare. Pe rețelele de socializare și în cadrul instrumentelor de comunicare a campaniei, publicul era îndemnat să susțină printr-un apel scurt la numărul 060491200, diversitatea, respectarea drepturilor comunității LGBT, precum și dreptul de a ieși la marș. În același timp, pe site-ul organizației GENDERDOC-M a fost creat un contor care a numărat și a vizualizat apelurile scurte.

Chiar dacă internauții au fost informați că este vorba de un apel scurt, mulți dintre cei care au dorit să susțină în așa mod, respectarea drepturilor LGBT, au așteptat ca la capătul celălalt cineva să răspundă, iar alții au trimis mesaje de susținere în adresa comunității LGBT.

5

 

Marșul de solidaritate „Fără Frică”

6

Marșul de solidaritate „Fără frică” a avut loc pe 21 mai 2017. Acesta s-a petrecut în tăcere. Cu câteva zile înainte de eveniment, doritorii de a participa la marș au fost rugați să vină cu flori.

Noutatea din acest an a fost implementarea instrumentelor de comunicare în timpul marșului – „ploaia” cu petale de flori. Datorită acestui instument marșul a fost denumit „Flower Power”.

7

8

De asemenea, la intersecția străzilor Pușkin cu București a fost instalat un banner cu unul dintre mesajele campaniei.

9

Ca și anul trecut, marșul de solidaritate „Fără Frică” a fost filmat de la înălțime, cu drona.
Marşul Fără frică 2017 – video cu drona.

Pentru mai multe fotografii de la Marş, accesaţi următorul link: Album foto de la Marşul de solidaritate „Fără Frică”

Impactul campaniei

Considerăm că unul dintre cele mai importante rezultate ale campaniei sociale „Fără Frică” din 2017 a fost să facem societatea conștientă de faptul că drepturile LGBT au aceeași pondere ca și alte drepturi ale omului. Am realizat că am reușit acest lucru analizând prezența la marșul de solidaritate și conținutul articolelor și rapoartelor despre acesta.

Impactul online – În timpul campaniei, peste 200.000 de utilizatori au văzut, apreciat sau distribuit însemnările de pe pagina de Facebook a campaniei. Video-urile campanie (postate pe Facebook) au fost vizionate în total de peste 23.000 de utilizatori.

Marșul de solidaritate „Fără Frică” – În acest an, la marșul de solidaritate au participat un număr record de oameni, peste 500 de persoane. În acest an a fost cel mai pașnic și cel mai numeros marș din istoriei comunității LGBT din Moldova, iar distanța parcursă a consolidat rezultatul de anul trecut.

Marșul de solidaritate „Fără Frică”a fost mediatizat în toate posturile media cu acoperire națională din Moldova, mass-media din România, Rusia, Ucraina, Franța și Marea Britanie. În total despre marș au fost difuzate și publicate 240 de articole și raportaje.

Spotul video al campaniei – Indicatorii măsurabili ai impactului videoclipului: Spot video de pe pagina Campaniei sociale pe Facebook a fost vizionat de 15.942 de persoane și apreciat de 198 de persoane, iar în contul YouTube a Campaniei, toate versiunile lingvistice ale spotului au adunat 7.344 de vizionări. Acesta este un rezultat mai bun decât al spotului din anul 2016, care a adunat 4.377 de vizualizări.

Un factor important ce prezintă impactul campaniei a fost și prezența la Marșul „Fără Frică” a unui student de la teologie, care ulterior a explicat de ce religia nu poate fi împotriva LGBT, iar după campanie a început un vlog pe tema religiei.

Mediatizarea campaniei – Din totalul de 419 materiale media ce au reflectat instrumentele și activitățile din cadrul campaniei sociale „Fără Frică”, 163 au apărut în mass-media internațională.